J'aime la simplicité de ce dessin de Jean-Xavier de Combeloup. Cette esquisse de Saint-Sébastien, tout en grâce alanguie et douloureuse, oscille entre la représentation classique du supplicié et la table d'anatomie. Les flèches pointent différents lieux du corps, et les désignent d'une lettre: anagramme de la mort et de l'érôs, invitation au regard pensif, aimanté par le beau visage résigné, par les courbes d'un corps juvénile, par la mélancolie sensuelle d'un archétype mythique qui irradie l'imaginaire européen des mille harmoniques d'un certain désir.
Merci à Nicole Canet.
Sur Jean-Xavier de Combeloup: voir le Catalogue d'exposition Du Vésuve à l'Atlas. Dessins, pastels, peintures : ici
I love the simplicity of this drawing by Jean-Xavier de Combeloup. This sketch of Saint-Sebastien, in a graceful, languished and suffering pose, is somewhere in between the classical depiction of the martyr and an anatomical plates. Arrows are pinpointing various places of the body and naming them with a letter: these letters compose like an anagram of death and eros, they call for a meditative gaze, a gaze magnetized by this beautiful and resigned face, by the curves of a juvenile body, by the sensual melancholy of a myth deeply rooted into the European cultural imagination and irradiating it with the harmonics of a subtle desire.
Thanks to Nicole Canet.
Re. Jean-Xavier de Combeloup, you could buy the Exhibition catalogue From Vesuvius to Atlas. Drawings, pastels, paintings: here
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