Friday, November 20, 2009

Mandorli in fiori



Cette carte postale vintage éditée par G. Attanasio à Taormina, dans les années 1930-1935,  chante la beauté du printemps sicilien, la floraison des amandiers, véritable symphonie visuelle à laquelle la couleur donne toute son ampleur par rapport aux photographies en noir et blanc des années antérieures.

La jeune silhouette drapée dans une tunique blanche à l'antique rappelle que Taormina est aussi le pays des garçons en fleur. Jeune éphèbe se promenant dans les jardins de l'antique Tauromenium, entre une bibliothèque et un théâtre, une épaule, un bras et l'esquisse d'un buste font deviner un corps brun à peine dévoilé.

La splendeur du paysage et des arbres fleuris serait-elle le prétexte à une scénographie subtile du désir, où l'aimé est si proche, si lointain, dans l'image qu'il emplit de sa présence, où seul mon regard peut le rejoindre et marcher sur ses pas ?

Il me semble que cette carte postale a su saisir la quintessence de la mythologie arcadienne et érotique de Taormina au début du XXe.

W. von Gloeden est mort le 16 février 1931. Cette image montre combien sa vision a modelé en profondeur  la perception de Taormina.





This vintage postcard, published by G. Attanasio in Taormina, in the 30's, is  a visual song about the Sicilian spring, about the blossoming almond trees. It is a true visual symphony, enhanced by the use of colors that provides the landscape with its scenic dimension, more spectacular than in the black and white photographs of the early XXth century.

The silhouette of a young man, draped in a white tunic in the antique fashion, reminds us that Taormina is also the land of blossoming boys. This young ephebe seems to walk across the gardens of antique Tauromenium, between a a library and a theater: his shoulder, his right shoulder and arm and the beginnings of a torso invite the viewer to imagine a tanned body, partially unveiled.



The splendid lanscape and the visual firework of pink flowers could be interpreted as a pretext for a subtle way to express the essence of desire. The loved one is so close, so far away, he is inside a picture and only my gaze may join him and walk along the path he follows.

For me, this postcard offers a striking illustration of the arcadian and erotic mythology of Taormina, ine the early XXth century.

W. von Gloeden died on february 16, 1931. This postcard shows how his vision deeply determined the perception of Taormina.


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