Sunday, December 19, 2010

Dans le jardin de von Gloeden / In von Gloeden's garden


"Mon jardin est un coin de paradis, un jardin de paradis, un paradeisos comme celui des rois Perses que décrivent Hérodote, Ctésias ou Xénophon. Mon paradis à moi est à Taormina, son soleil parfois africain, sa végétation et ses fleurs, sa terre et sa lumière.

Ici, tout est couleurs et parfums, c'est un jardin d'Eden, le jardin d'Adonis.



Mes bergers et mes paysans ne sont jamais nus, ils sont habillés d'ombre et de lumière, ils sont beauté et innocence, dans les jardins d'une longue histoire, dans les jardins de ma mémoire.

Carpe diem. Cueille le moment présent, le bonheur d'un jour, la jeunesse qui s'enfuit, la beauté qui s'oublie.

Mon appareil photographique saisit la vérité d'un jour, la vérité de toujours, l'être derrière les apparences, la beauté d'un corps, la beauté en soi.

Mes photographies sont le reflet de ce qui n'est plus, de ce qui est toujours: une beauté, une innocence, un instant, une éternité".

Von Gloeden Archive, Private notebook page, call number 1902/06/03.






"My garden is like a place in paradise, a garden in paradise, a paradeisos, like the gardens of Persian kings described by Herodotus, Ctesias or Xenophon. My own, my private paradise is Taormina, with its sun, sometimes an African sun, with its vegetation and its flowers, with its soil and its light.


Here, colors and perfumes are everywhere, it is the garden of Eden, the garden of Adonis.


My shepherds and my peasants are never nude, always shade and light are their clothes. They are mere beauty and innocence, in the gardens of a long story, in the gardens of my memory.






Carpe diem. Just try to catch the present time, today happiness, youth flying away, beauty before it is forgotten.


My camera catches the truth of a day, an eternal truth, being beyond mere appearances, a body's beauty, beauty by itself. 


My photographs mirror what is no more, what stays for ever: beauty, innocence, an instant, eternity".


Von Gloeden Archive, Private notebook page, call number 1902/06/03.

No comments: